Diet serat adalah satu kemestian pada hari ini





Diet serat bukan lagi sesuatu yang baru kepada selera manusia. Pada suatu masa, diet sederhana adalah merangkumi lebih banyak makanan dan sayuran mentah, dan serat yang mencukupi begitu mudah diperolehi. Tetapi masa telah berubah. Kini kita hidup dalam masyarakat yang kompleks dan diet kita juga telah berubah, menghapuskan banyak serat yang penting daripada diet tersebut. Adalah sukar untuk memakan pelbagai makanan dan menerima jumlah serat yang kita perlukan.



Menambah serat kepada diet anda. Apabila meningkatkan tahap serat diet anda, mulakan dengan diet seimbang yang baik dan mengandungi kurang gula dan lemak, dan tingkatkan pengambilan diet serat anda dengan lebih banyak bijian lengkap, buah-buahan, kacang dan sayur-sayuran.

Berikut adalah cara menambahkan serat dalam diet anda:
ü  Taburkan bijirin, kaserol dan makanan dibakar dengan germa gandum atau bran.
ü  Makan sayur-sayuran mentah atau diwapkan sedikit.
ü  Pilij makanan bijian lengkap yabg dibakar yang diperbuat daripada tepung halus.
ü  Untuk hidangan protein, ganti dengan hidangan kacang pis kering dan kacang(legume). Ia ada bonus tambahan walaupun rendah dalam lemak.
ü  Makan sayuran dan buahan yang tidak dikupas.
ü  Makan lebih mil oat dan bijirin bijian penuh.
ü  Tambah kacang garbanzo, lentil atau kacang parang kepada hidangan nasi untuk serat tambahan dan perasa.
Atau, anda boleh cuba vitamin Shaklee yang semulajadi.
LANGSING  SEMUDAH  ABC!

Jika anda berminat untuk mencuba vitamin Shaklee boleh hubungi saya di talian 012-6543184 (call / sms – Fazlina) atau email fazlinatun@gmail.com

No comments:

Post a Comment