Panduan Tenangkan Bayi Menangis




Tindakan pantas dan cepat perlu dilakukan apabila bayi anda menangis. Membiarkannya menangis tanpa pujukan akan menggalakkan tangisan bertambah kuat. Ketahui beberapa panduan yang dapat membantu bayi berhenti menangis.
1. Beri susu
Bulan-bulan pertama kelahiran, kelaparan merupakan punca bayi menangis. Memberinya susu ibu adalah cara paling berkesan menenangkannya.
2. Membelainya
Biasanya ini merupakan jenis hubungan mesra yang bayi anda perlukan untuk bertenang dan berhenti menangis.
3. Ayunkan secara berirama
Pergerakkan biasanya membantu menghentikan tangisan bayi dan adakalanya mungkin boleh menidurkannya. Ayunkannya di dalam lengan anda.
4. Membedungnya
Balut bayi yang baru lahir dalam sehelai selimut bayi dengan agak ketat. Ini mungkin menenangkannya kerana dia berasa selamat.
5. Menepuknya
Tepukan lembut dan usapan manja di belakang badan atau perutnya secara berirama dapat memberi ketenangan kepada simanja atau membantunya untuk sendawa jika masalah kembung menjadi punca tangisan.
6. Memberi sesuatu untuk dihisap
Hampir semua bayi berasa tenang apabila menghisap. Kadang kala diperhatikan bayi yang mula bijak menghisap jarinya sendiri akan tenang dan diam sendiri bila menangis. Jari anda yang bersih mungkin juga dapat mententeramkan dan kadangkala menidurkannya.
7. Mengalihkan perhatian
Adakalanya melihat sesuatu membuat bayi lupa sebab dia menangis, sekurang-kurangnya untuk seketika. Corak yang terang, berwarna-warni, bunyi-bunyian mungkin mempesonakannya. Wajah dan cermin juga merupakan tarikan yang baik. Mendukungnya ke sekeliling rumah untuk melihat gambar atau wajahnya di cermin, boleh menenangkannya.
Anak Sihat, Ibu Gembira     I   LOVE    MAMA
Jika anda berminat untuk mencuba vitamin Shaklee boleh hubungi saya di talian 012-6543184 (call / sms – Fazlina) atau email fazlinatun@gmail.com

No comments:

Post a Comment